יום חמישי, 12 בינואר 2017

"סופגניות" אפויות עם ריבה ללא גלוטן

פתאום נזכרתי בשמרים שהייתי מכינה פעם.
חלק יקראו לו  "לחם קופים "  ויש עוד שמות.. ואפילו העלתי פעם מתכון..
אבל ההוא היה עם קינמון, וזה ממולא עם ריבה. 
לפני הרבה שנים הייתי מכינה כאלו- ממלאים עיגולים בריבה, סוגרים לכדורים, טובלים בחמאה מומסת, מסדרים בתבנית עגולה עמוקה , מתפיחים שוב, ואופים.
מתקבלת עוגה שניתן לתלוש ממנה כדורים ממולאים חמודים.

אז הכנתי בקטן, רק לי, ללא גלוטן . כי בני הבית לא מבינים שריבה, ועוד תוצרת בית , זה דבר ט ע י ם!
סופגניות קטנות אפויות.

המתכון לשמרים,  הרגיל שאני לא זזה ממנו :

שמרים ללא גלוטן


2 כוסות קמח ללא גלוטן ( אני אוהבת " כרגיל " הרב תכליתי )
רבע כוס סוכר
ביצה אחת
חלמון אחד
100 גר חמאה מאד רכה
חצי כוס חלב
קורט מלח
25 גר שמרים טריים ( שמרית- חצי שקית, או חצי קוביה מפוררת )
אפשר להוסיף טיפה גרידת לימון

לערבב הכל יחד לבצק חלק, להתפיח במקרר שעה ( או יותר )
ושוב- בצק שמרים ללא גלטן לא ממש " תופח" אלא " מתאורר.. נהיה יותר קליל עם קצת בועות בתוכו. וזה בסדר.

ללוש טיפה עם מעט קמח ( נ"ג ) 
לחלק ל 2..
לרדד כל כדור לעלה בעובי חצי סמ בערך. לקרוץ עיגולים בקוטר 5-6 סמ.
למלא כל אחד בקצת ריבה ( אני מלאתי בכמה סוגים שיש לי במקרר, שיהיה מגוון )
לסגור לכדור* ולטבול את הצד ה"חלק" בקצת חמאה. להניח עם החלק העליון ( ה"תחתון זה ההוא שסגרנו ונראה כמו קשר של בלון ) כלפי מעלה בתבנית מרודפת בנייר אפיה. לכמות הזו מספיק תבנית אינגליש או תבנית עגולה קוטר 20
לחמם תנור ל 180
לאפות עד שמתחיל להזהיב למעלה. כשמתחיל להזהיב לערבב רבע כוס חלב עם כפית סוכר וניל^ ולטפטף למעלה. להחזיר לתנור לעוד כ 5 דקות

מכיוון שאני הקפאתי את רוב העוגה, חתכתי לפרוסות.


* לא להתעסק יותר מדי עם הבצק... וגם לא משנה שזה לא כדור מושלם, פשוט לאסוף את הבצק סביב למלית ריבה, ולצבוט את הקצוות יחד שיתקבל מעין כדור. כמו בלון עם קשירה..
^ אני מכינה לבד סוכר וניל- שמים סוכר בצנצנת, מכניסים מקל וניל שהשתמשנו בגרגירים. כל פיעם שיש מקל וניל כזה, אני מוסיפה, ואם יש צורך מוסיפה סוכר. ותמיד יש סוכר וניל.

הערה אחרונה- לאילו שלא מבינים שריבה זה דבר טוב אפשר למלא גם בנוטלה.
חדי עין יבחינו בכדור אחד שמלאתי בנוטלה :)























אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה